Spolek pro obnovu tělesné zdatnosti
Vytvořil:
© 2010 B.A.T. Program s.r.o.
KdeKdyJak.cz

Trénink Jacka Bucknera

Jack Buckner (173 cm/59 kg)

mistr Evropy v běhu na 5000 m v roce 1986 (Stuttgart), třetí na MS 1987 v Římě. Uvedený trénink je ještě z období před dosažením vrcholné výkonnosti,  v roce 1986 si vylepšil osobní rekord na 13:10,15. I proto je ukázka zajímavá.

Jack Buckner trénoval 12-14x týdně po celý rok, obvykle jednu až jeden a půl hodiny ráno a dvě hodiny večer v areálu Loughborougheské univerzity. Zde měl nejen všechny potřebné podmínky pro trénink a hlavně areál byl vzdálen pět minut klusu od jeho domu.

 Výkonnostní růst

 rok/věk                                               1500 m                 3000 m                 5000 m

1977/16                               4:07,9

1978/17                               4:00,2

1979/18                               3:51,4

1980/19                               3:45,5

1981/20                               3:41,74

1982/21                               3:37,96                 8:02,5

1983/22                               3:37,25                 7:57,77h

1984/23                               3:37,32                 7:45,19                 13:45,57

1985/24                               3:36,73                 7:46,10h              13:51,06

 Ukázka tréninku v zimním období (2. 8. 12. 1984)

 Po –       R: 45 min setrvale

                V: 30 min volně + posilování      

Út –       R: 45 min setrvale

                V: trénink na dráze: 24 kol střídavě 200 m rychle a 200 m pomalu, relaxovaně

St –        R: 60 min setrvale

                V: 30 min volně a kruhový trénink

Čt –        R: 45 min volně

                V: 5 mil ostře na silnici

Pá –       35 min volně

So –       R: výběhy svahů 12x

                V: 45 min setrvale

Ne –      1:45 min volný běh

 Ukázka tréninku v předzávodním období (2. – 6. červen 1985)

 Po -        R: 45 min setrvale

                V: 30 min setrvale

Út -        R: 30 min setrvale

                V: trénink na dráze 6x 2 min/MK 1 min

St -         R: 45 min volně

                V: 30 min setrvale          

Čt -         R: 35 min setrvale

                V: na dráze 2x 600/p 5 min

Pá -        R: 45 min setrvale

                V: 30 min setrvale

So -        R: 30 min setrvale

                V: na trávě 10x 300/MK 300

Ne -       1:30 h volného běhu

Komentář

Z metodického hlediska stojí ve skladbě a obsahu jeho tréninku za povšimnutí:

a) poměrná jednoduchost ve výběru tréninkových prostředků.

b) Vysoký podíl běhu v setrvalém stavu, tj. myšleno na úrovni ANP, což zajišťuje maximální rozvoj aerobní výkonnosti.

c) Specifický anaerobní trénink probíhající zvláště v oblasti laktátového mechanismu, tj. energetické krytí anaerobní glykolýzou a vysokým kyslíkovým dluhem. Tomu odpovídá odezva ve vnitřním prostředí a zřejmě vysoká tolerance k hromadění laktátu.

d) Pod vedením George Gandyho absolvuje speciální kondiční a posilovací trénink doplněný kompenzačními cviky (strečink). Obdobný trénink absolvoval u Gandyho i Coe a další. To vše je doplněno vybíhanými svahy.

e) V závodění pro britské běžce již tolik charakteristická účast na krosech a silničních bězích.

 

A jak vyhrál ve Stuttgartu si můžete prohlédnout zde (zdroj: Youtube.com, Standardní licence YouTube):