Spolek pro obnovu tělesné zdatnosti
Vytvořil:
© 2010 B.A.T. Program s.r.o.
KdeKdyJak.cz

Pár rad k výběru kola aneb kupujeme nové kolo

V dnešní nepřeberné nabídce kol je třeba si při jeho koupi v první řadě ujasnit tři základní věci:

1. Jak často chci na kole jezdit
2. Kde budu nejčastěji jezdit (terén, silnice, kombinace obojího)
3. Chci na kole trénovat nebo jen jezdit na vyjížďky
V současnosti stále přetrvává obliba horských kol, ale pokud jezdíte hlavně po silnici, nemá smysl ho kupovat. Příliš radosti si neužije i navzdory tomu, že naše silnice připomínají spíše divoký terén a budete odsouzeni k neskutečné dřině. Dnes jsou na trhu k dostání (kromě specializovaných kol pro další cyklodisciplíny jako je BMX, cyklokros, trial apod.) tři typy provedení kol:
- silniční
- trekové/crossové
- horské
Tato provedení se liší vzájemně konstrukcí rámu, řidítek, hmotností, velikostí kol (byť se začínají vyrábět horáky s větším průměrem) a šíře ráfků, případným odpružením vidlic a nastavením převodů. Z toho plyne třeba i odlišný posez na kole.
Silniční kolo je nejlehčí, má větší průměr kol než horské, užší ráfek a pláště. Standardně se používají galusky, které se lepí podobně jako pneumatiky u auta přímo na ráfek nebo úzké pláště s duší (tzv. pologalusky). Převody jsou uzpůsobeny pro silnice – vpředu dva či tři převodníky, jak jsme po staru říkali dvoj či trojtác, odstupňované podle počtu zubů (např. 52/39 nebo 50/34) a vzadu pastorek neboli pěti, sedmikolečko, dnes i desetikolečko rozsahu 12-25 zubů. Galuska má logicky nejmenší valivý odpor, vyrábí se v několika provedeních – na suchou silnici, do deště (se vzorkem pro odvod vody) i do terénu.
Jestliže se chystáme jezdit pravidelně, vyplatí se do kola investovat. Počítejte s tím, že kolo z hypermarketu za 1500 až 3000 Kč vám většinou při  častém ježdění dobrou službu neudělá. V tomto případě skutečně platí zásada, nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci. Jedinou výjimkou jsou skutečně občas se vyskytující velké slevy u kvalitních značkových kol. Ale to chce mít kliku.
Troufnu si zobecnit, že slušné kolo pro pravidelné sportování se pohybuje kolem 15 000-0 000 Kč. Za tuto cenu dostaneme kvalitní kolo s dobrým osazením, třeba Shimano Deore. Není to špička, ale slušný standard. Osobně bych doporučil v této cenové hladině kupovat výprodejové modely osvědčených značek jako je Merida, Scott, Superior, Apache a další, právě s tímto vybavením. Na to, že se nejedná o nejnovější model, se můžete velmi snadno povznést. 
Jestliže se chcete dvakrát do měsíce projet na celodenním výletě délky 20 km, stačí vám kolo do 10 tisíc. Otázkou je, zdali koupit levnější v marketu nebo dražší u specializovaného prodejce. V supermarketu je to obvykle anonymní, bez servisu. U slušného prodejce povětšině pracují cyklističtí nadšenci, poradí vám při výběru, měli by vám kolo seřídit na míru a nabídnout v rámci servisu minimálně revizi po cca 150 km – kontrola nastavení, dotažení šroubů apod. Je tedy na vás, jak se rozhodnete. Pokud však nevynikáte manuální zručností a nejste schopni si základní údržbu kola provádět sami, volte dobrého prodejce. Pokud vám však nenabídne seřízení kola, kontrolu po 150 km zdarma, zeptejte se sami. Jestliže chce jen prodat kolo, vyhněte se mu. Pak vyšší cena nemá opodstatnění.
Pár zásad pro výběr kola
Výška kola
Kolo má různou výšku rámu. Orientačně vám může pomoci tato tabulka. Krom toho má každý různě dlouhé končetiny. Obecně by u silničního kola měl být rozkrok by dosednutí 3-5 cm nad horní rámovou trubkou, u horského kola je to 5-8 cm.

Výška postavy (cm)
Horská kola (palce)
Krosová kola (palce)
Silniční kola (cm)
150 až 155
15 - 16 "
16 "
50 - 52
155 až 160
16 "
16 "
52
160 až 165
16 - 17 "
17 "
52
166 až 170
17 - 18 "
17 - 18 "
52 - 54
171 až 175
18 - 19 "
18 - 19 "
54 - 56
176 až 180
19 - 20 "
19 - 20 "
56 - 58
181 až 185
20 - 21 "
20 - 21 "
58 - 60
185 až 190
21 - 22 "
21 - 22 "
60
190 až 195
22 - 23 "
22 - 23 "
62
195 a více
24 "
24 "
62-64

 
Nastavení sedla a sedlo
Při sezení na sedle musíte mít při napnuté noze patu na pedálu. Při jízdě leží špička nohy na pedálu a noha je ve spodní poloze pedálu lehce pokrčená. V žádném případě by se pánev neměla houpat zleva doprava. Pánev by měla být při jízdě téměř nehybná.
Jinak na sedle nešetřete, zvláště, chcete-li jezdit více, či dokonce pravidelně trénovat. Musí vám sedět tvar, velikost a být pohodlné.
Jaký typ kola zvolit
Pro klasickou cykloturistiku lze doporučit s klidným svědomím trekkingové nebo krosové kolo s přiměřenou šířkou plášťů – 40 až 42-622.
Jestliže plánujete trénovat a jezdit na silnici, kupte si skutečně silniční kolo. Nemá smysl kupovat horské s tím, že někdy pojedu v terénu. Rozdíl je nebetyčný a jet 70 km po silnici na horském kole je masochismu. Tedy pokud nejedete systém ala pani radová a nekocháte se krajinou. Pak je to jedno.
Pokud chcete trénovat v terénu a silnici se vyhýbáte (což je při dnešní hustotě provozu v některých lokalitách velmi moudré, kupte si kvalitní horské kolo. Někdy, pokud se silnici nevyhnete a podíl silnice je v rámci jízdy třeba třetinový, používá se pro snížení valivého odporu při jízdě po silnici kombinace plášťů – vpředu hladký, vzadu s klasickým vzorkem. Osobně jsem takto jezdil a bylo to znát.
Cenová kategorie a vybavení
Dvě věci, které spolu úzce souvisejí, ale jak už bylo uvedeno na začátku. Dobrou službu udělá již Shimano Deore a nákup značkového kola.
Brzdy
Po letech kralování lankových brzd, tedy pokud nejste pamětníci a nejezdili jste na kole Ukrajina (Chceš-li poznat co je velká dřina, kup si kolo Ukrajina), kdy kola měla zadní protisměrnou brzdu (otočili jste pedály do protipohybu – dnes se využívá u dětských kol) a přední lanková brzda tlačila brzdový špalík svrchu na kolo, se objevily čelisťové s brzdovými špalíky, a ty nyní doplnily bezdy kotoučové a bubnové. 
Má smysl investovat do dražších kotoučových brzd?
Kotoučové brzdy jsou buď lankové, nebo hydraulické. Smysl má do nich investovat v kontextu koupě kola a celkového ježdění. Na rekreační ježdění, byť pravidelné, vám stačí levnější kvalitní čelisťové brzdy. Jestliže chcete na kole, a zejména na horském, řádit, milujete adrenalin, sjezdy po sjezdovkách apod., vyplatí se investovat do hydraulických kotoučových brzd.   
Odpružení
Opět závisí na četnosti a místech ježdění. Pro pár vyjížděk je celoodpružené kolo zbytečným luxusem a klidně si kupte pevný rám. Když budete přejíždět nerovnost, zvednete zadek ze sedla a ani to neucítíte. Pro amatérské výkonnostní ježdění stačí buď odpružená přední vidlice se zdvihem 80-100, případně celoodpružené kolo – pak ovšem počítejte, že nezaplatíte mezi 15 000-20 000, ale mezi 20000, spíše ke 25 000 kč. Je na každém, aby zvážil, zdali tento luxus za to stojí. Osobně jsem dlouhou dobu jezdil i na horáku na pevném rámu s kvalitnějším osazením a příliš to nevadilo. Nyní mám odpruženou přední vidlici a je to spíše otázka stylu jízdy než pohodlí. A po pravdě, když jsem vozil vzadu v sedačce potomky, přišel mi pevný rám lepší, více jsem věděl, co kolo dělá. Přirovnal bych to k autu s patrným rozdílem mezi měkkým podvozkem Citroenu a tužším, lépe odladěným podvozkem Mondea.
Nášlapné pedály, klipsny či pouhé pedály
Dnešní moderní systémy jsou samozřejmě pomocí i při amatérském výkonnostním tréninku, ale je otázkou stejně jako u brzd a odpružení kola, zdali se vám vyplatí. Nášlapné pedály vyžadují speciální boty, klipsny teoreticky taky, ale můžete jet i v normálních „botaskách“, což na nášlapném pedálu dost dobře nejde. Platí tedy to samé co výše, pro výkonností tréninky a pravidelným ježděním lze s klidným svědomím doporučit Shimano Deore. Pro turistiku je to otázka? Samozřejmě existují boty, ve kterých pak lze chodit, ale nevím. Osobně, když jsem jezdil více, měl jsem na silničním kole klipsny se speciálními botami (nášlapném pedály tehdy nebyly), nyní využívám stále klipsen u silničního kola, na horském mám jen „holé“ pedály a nemám pocit hendikepu, když jedu tréninkovou jízdu, naopak u courání s dětmi je to dokonce pohodlnější. A když je to spojeno s turistickým cílem, kde se potom chodí i pěšmo, není co řešit.
Přilba, sedačka a rukavice
Co doporučuji, je dobrá přilba. Klidně se vykašlete na nášlapné pedály nebo celoodpružené kolo, ale nešetřete na kvalitní přilbě. Znám pár lidí, kterým zachránila život. Stejně tak se vyplatí, jezdíte-li s dětmi, investovat do kvalitní dětské sedačky, kde vydrží dítě sedět či spát a napadá mu hlava a neklinká se vám ze strany na stranu – pak je něco špatně a je to nebezpečné. Rukavice, cyklokomputery a další „vychytávky“ jsou v pozadí. Naopak nezapomeňte na osvětlení, zvláště jezdíte-li za šera, vyplatí se. Stejně tak jsem měl osazenou dětskou sedačku – pro jistotu, oni dnes řidiči moc velkou ohleduplností k cyklistům neoplývají. osobně se mi osvědčil i zvonek. Pohyb turistů na některých trasách je velký a pokud jdou a povídají si, ani o vás nevědí. Pak musíte radikálně zpomalit a dát o sobě hlasitě vědět. Takto zazvoním z větší dálky a stačí trochu zpomalit a dát jim šanci udělat místo na projetí.
Shrnutí
Shrnu-li to, volte pro rekreační jízdu pevný rám s kvalitnějším osazením, čelisťovými brzdami, jednoduchými pedály a dobrou helmou na palici, případně sedačkou pro děti.
Pro příležitostný výkonnostní sport stačí pevný rám či celoodpružený s Shimano Deore, kvalitní čelisťové brzdy, pedály a pořádná opět helma.
Pro pravidelné sportování bych se nebál koupit celoodpružené kolo v cenové hladině 25 000 Kč a výše, osvědčené značky s nášlapnými pedály. Pokud toužíte po kotoučových brzdách, volte hydraulické, byť jsou o něco dražší. Zvláště, chcete-li skutečně jezdit v terénu (viz výše).