Spolek pro obnovu tělesné zdatnosti
Vytvořil:
© 2010 B.A.T. Program s.r.o.
KdeKdyJak.cz

Potravinové doplňky a sportovní trénink

Vzhledem k četným dotazům na užívání různých speciáních potravinových doplňků a speciální pitný režim, rozhodl jsem se publikovat tabulku, která je přibližným návodem pro všechny, kteří si myslí, že při sportování 2x týdně po jedné hodině se neobejdou bez bílkovinových preparátů, iontových nápojů apod. Řeknu-li to jednoduše, na takový trénink vám stačí běžná vyrovnaná strava a voda. Pokud vás chytají třeba křeče, zamyslete se nad svým pitným režimem, není-li v něm moc pochutin typu kávy, ale málo právě vody. Trénujete-li trochu více, potřebu všech látek plně pokryjí minerálky a sem tam nějaké to pivo. To samé se týká vitaminů, nechte je vrcholovým sportovcům.

Trén. jednotka
Proteiny
Glycidy
Minerály
Vitamíny
Do 10 tr. h. týdně
Nad 10 tr. h. týdně
Do 10 tr. h. týdně
Nad 10 tr. h. týdně
Do 10 tr. h. týdně
Nad 10 tr. h. týdně
Do 10 tr. h. týdně
Nad 10 tr. h. týdně
Přípravné období
Síla
30 min. po TJ PL směsi čistého proteinu a proteinu s GL, vit. a stopovými prky (SP)
30 min. před a po každé TJ 3 PL směsi čistého prot. a prot. s GL, vit. a SP
Nejsou nutné
2 h před TJ, 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Nejsou nutné
Při TJ nad 2 h s při TJ nad 20 h týdně a ztrátě hmotnosti po TJ nad 1 kg min. nápoje dle potřeby doporučitelné
Nárazově v 1-2 týdnech s nejvyšším trén. zatížením denně: 1-3 kapsle multivit. forte (obsahem DDD), při ohrožení virozami navíc 1-3x denně 0,5 gr. vit. C
Nárazově v 1-2 týdnech s nejvyšším trén. zatížením denně: 1-3 kapsle multivit. forte (obsahem DDD), při ohrožení virozami navíc 1-3x denně 0,5 gr. vit. C nebo ve formě šumivých tablet vit. E forte a B12 1000 gama
Rychlost
Nejsou nutné
30 min. po TJ 2 PL proteinu s GL, vit. a SP lze doporučit
Nejsou nutné
2 h před TJ, 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Nejsou nutné
Nejsou nutné
Vytrvalost
1x týdně 30 min. po TJ 2 PL vit. a SP
2x týdně 30 min. po TJ 2 PL proteinu s GL, vit. a SP
Při vyšších stupních únavy po intenzivní TJ 30 min. po 2 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit. lze doporučit
2 h před a 30 min. po každé TJ , 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Při ztrátě hnotnosti v průběhu TJ nad 1 kg minerální nápoje po TJ dle potřeby
Po každé TJ min. nápoje podle potřeby
2x 14denní náraz preparátů se železem, multivit., B12 1000 gama denně; při nebezpečí chřipek 1-3x denně 0,5 gr. vit. C
Závodní období
Síla
2 h. před soutěží 2 PL proteinu s GL, vit. a SP doporučitelné (po individ. vyzkoušení)
30 min. před a po každé soutěži 3 PL směsi čistého proteinu a proteinu s GL, vit. a SP
Nejsou nutné
2 h před TJ, 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Při horkých dnech a vysoké vlhkosti vzduchu 2 h. před soutěží 0,2-0,3 l min. nápoje a po soutěži dle potřeby
Při horkých dnech a vysoké vlhkosti vzduchu 1 h. před soutěží 0,2-0,3 l min. nápoje a po soutěži dle potřeby
Strava bohatá na ovoce a zeleninu; vitaminové preparáty nejsou nutné
Za účelem stimulace následkem vysokého trén. zatížení oslabených imunologických procesů lze doporučit každý druhý den vit. A, C, E forte tabl.;v přechodném a na počátku přípravného období nejsou vit. preparáty nutné
Rychlost
Nejsou nutné
Doporučitelné jako při tréninku síly
Nejsou nutné
2 h před TJ, 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Při horkých dnech a vysoké vlhkosti vzduchu 1 h. před soutěží 0,2-0,3 l min. nápoje a po soutěži dle potřeby
Vytrvalost
1x týdně 30 min. po namáhavé TJ 2PL proteinu s GL, vit. a SP
2x týdně 30 min. po TJ 2 PL prot. s GL, vit. a SP
 
2 h před soutěží 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit. lze doporučit
2 h před soutěží (po individuálním vyzkoušení) 3 PL lehce stravitelných, na energii bohatých GL přípravků s vit.
Při horkých dnech a vysoké vlhkosti vzduchu 1 h. před soutěží 0,2-0,3 l min. nápoje, v průběhu každých 15 min. 0,1 l (s ohledem na počasí a zkušenost), po soutěži dle potřeby
1 h. před TJ/soutěží 0,2-0,3 l min. nápoje, v průběhu každých 15 min. 0,1 l (s ohledem na počasí a zkušenost), po soutěži dle potřeby

Poznámka: údaje v tabulce je pouze doporučitelné doplnění normální stravy u jednotlivých disciplín
TJ – tréninková jednotka, GL – glycidy (uhlovodany), PL – polévková lžíce, SP – stopové prvky