Spolek pro obnovu tělesné zdatnosti
Vytvořil:
© 2010 B.A.T. Program s.r.o.
KdeKdyJak.cz

Rozcvičení

Proč rozcvička před sportováním?

Úkolem rozcvičení je připravit organismus na nadcházející zátěž. Stará zkušenost praví, že je lepší ošidit trochu trénink, než podcenit rozcvičení. To platí především s přibývajícím věkem, kdy tělo ztrácí pružnost, ohebnost a rychlost. Zcela nezbytné je rozcvičení, pokud se chystáme závodit nebo trénovat rychlost či tempo. Neméně důležité je v posilovně. 

Jak se tedy správně rozcvičit?

Jeden čas byla v opovržení klasická „sokolská“ rozcvička. Preferoval se moderní strečink (protahování). Ale ani ten není optimální, protahování vás nepřipraví zcela ideálně na rychlou dynamickou zátěž. K základnímu rozehřátí slouží rozklusání, rozježdění, rozplavání ve volném tempu do lehkého zapocení 5-15 min. Při klusání bychom měli bez problémů konverzovat. Pak je třeba dostatečně procvičit klouby a svaly. Atleti přidávají atletickou abecedu a rovinky (svižně proběhnuté 100 m úseky). Rozcvičení je vhodné před jakoukoli aktivitou. Dobře rozcvičený organismus lépe reaguje na tréninkové podněty a jde také o velmi důležitý prvek v prevenci zranění.
Kam tedy zařadit protahování (strečink)? Nechte si je k televizi nebo ho zařaďte na úplný začátek rozcvičky, před rozklusání. Protahování je důležitým kompenzačním cvičení a funguje i jako preventivní prvek před zraněním a negativním vlivem jednostranné zátěže. Při běhání dochází ke zkracování některých svalů a je třeba udržovat svalovou rovnováhu. Stejné je to s plaváním, kolem, jakýmkoli jiným sportem. Proto je vhodné na kompenzaci pamatovat, nicméně buď je to náplň hlavní tréninkové jednotky, nebo jde o vhodný doplněk, když cvičíme večer nebo klidně i ráno.